גידול של כמעט פי שלושה בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

המערך המבצעי של Pointer מסכם את הרבעון השלישי של 2023 בניסיונות גניבה וגניבות רכב

פורסם ב:

המערך המבצעי של Pointer מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכם את תשעת החודשים של שנת  2023 בגניבות רכב.

  • המשך מגמת גידול בגניבות רכב; גידול של 162% בניסיונות הגניבה ברבעון השלישי של שנת  2023 ביחס לרבעון המקביל אשתקד
  • גידול של 115% בניסיונות הגניבה ברבעון השלישי של 2023 ביחס לרבעון השני של שנת  2023.
  • לראשונה בישראל ניסיונות גניבת רכב  משנת מודל 2023 מהוים 7% מכלל הניסיונות ביחס ל- 2.5% שהיו מוכרים עד היום.
  • ירידה בגניבות רכבים חשמליים והיברידיים עקב שידרוג טכנולוגי מותאם לדגמי רכב חשמליים של פוינטר אשר יושמו ברכבים אלו.
  • ירידה של 33% בגניבות באזור הדרום ביחס לרבעון הקודם, לצד עליה של 34% באזור המרכז ביחס לרבעון השני של 2023.
  • 41% מניסיונות הגניבה הם של רכבי פנאי ושטח SUV
  • המשך מגמת גידול בגניבות רכב; גידול של 162% בניסיונות הגניבה ברבעון השלישי של שנת  2023 ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
  • הערים המובילות בגניבות רכב: תל אביב ופתח תקווה אשר קפצו ב- 100% ביחד לרבעון הקודם.

גידול בנסיונות גניבת רכב של 162%:

הרבעון השלישי של שנת 2023 מסתיים  עם  גידול של 162% בניסיונות גניבת רכב ביחס לשנת 2022 וגידול של 115% ביחס לרבעון השני של שנת 2023. מגמת העליה של שנת 2022 נמשכת. הגניבות מבוצעות על ידי כנופיות מאורגנות לאורך כל שעות היממה. כמו כן, לראשונה ניסיונות גניבת רכב  משנת מודל 2023 מהוים 7% מכלל הניסיונות ביחס ל- 2.5% שהיו מוכרים עד היום. התופעה מוסברת בכך שחלק גדול מהגניבות לא מבוצעות לצורך חלקי חילוף אלא לטובת מכירת הרכבים עצמם לשימוש אישי בשטחי הרשות.

הערים המובילות בגניבות רכב:

מגמה מדאיגה נרשמת בשתי הערים תל אביב ופתח תקווה אשר קפצו בכ- 100%.
תל אביב 11% (לעומת 6% ברבעון הקודם), פתח תקווה 11% (לעומת 5.5% ברבעון הקודם) ירושלים 7% (לעומת 5% ברבעון הקודם), נתניה 5%, ראשון לציון, רמת גן ובאר שבע 4% כל אחת. (בבאר שבע נרשמה ירידה של 33%)

גניבות לפי שנת מודל:

כלי רכב משנת 2023 מהווים 7%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהוים 15% כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 24%  מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 17% מגניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2019 המהווים 13% מכלל הגניבות כלי רכב משנת מודל 2018 עם  11%מכלל הגניבות

מעבר קל במחסומים:

בנוסף, לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב"חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר, אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום.

גניבות לאור יום:

תופעת גנבות רכב בכל שעות היום הולכת ותופסת תאוצה. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון השלישי הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גנבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

שימוש במשבש סלולרי:

ב-88% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר מתאר את תהליך גניבות הרכב בישראל: שרשרת גניבת הרכב מתחילה במשפחות בעלות מגרשי הפירוק, אשר מרכזות את ההזמנות לחלפים מהשוק המקומי וממוסכים בישראל. אלה מוציאות הזמנה לכלי הרכב המבוקשים על פי סוג, דגם ולעיתים גם צבע. חוליות הגנבים אשר מגרש פירוק המכוניות נמצא בקשר, מקבלות את ההזמנה ויוצאות לשטח לחפש אחר הרכב המתאים. משזה נמצא, "הטכנולוג" שנמצא ברכב המוביל, מפעיל את אמצעי השיבוש ומתחיל במלאכת התנעת הרכב. בו בזמן יש מי מהחולייה שצופה ומזהיר על התקרבות של אנשים או כוחות משטרה למקום. משהרכב מונע, נכנס הנהג שאמור להעביר את הרכב למגרש הפירוקים. הנסיעה עם הרכב הגנוב לעיתים קרובות מלווה בנסיעה פרועה ובמהירות מסוכנת, רצופה בעבירות תנועה ואף בנסיעה בניגוד לכיוון הנסיעה או פריצת מחסומים ודוקרנים. לעיתים הנסיעה מלווה בהתנגשויות ופגיעות בגוף. הרכב המוביל בדרך כלל מתלווה לרכב הגנוב ומזהיר את הנהג מפני כוחות שיטור ומחסומים.

שיטות גניבה פופולאריות :

שיבוש סלולרי – 88% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות:

  • שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-45%   מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו.
  • שימוש במשכפל אלחוטי 7%.
  • תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב   היוו 25%  מסך הגניבות.
  • גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 12% מסך הגניבות שנרשמו השנה.
  • גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 10% מסך הגניבות שבוצעו השנה.
  • שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה.

גניבות לפי מחוזות כלל ארצי:

ביחס לרבעון הראשון של השנה חל "מהפך" באזורי הגניבה. אזור המרכז עולה בצורה משמעותית ביחס לאזור הדרום אשר שם נרשמת ירידה.
אזור המרכז – עליה משמעותית של 34% עם  31% מסך הגניבות (בהשוואה ל- 23% ברבעון השני של השנה)
אזור השרון – עם ירידה של 13% ל- 19% מסך הגניבות (בהשוואה ל- 22% רבעון השני של השנה)
אזור הדרום – עם ירידה משמעותית של 33% ל- 12% (בהשוואה ל- 18% רבעון שני של השנה)
אזור השפלה ירידה קלה 21% מסך הגניבות (בהשוואה ל- 22% רבעון שני של השנה)
אזור ירושלים והסביבה נשאר 9% (בהשוואה ל- 9% רבעון שני של השנה)
אזור צפון עליה ל 8% (בהשוואה ל- 6% רבעון השני של השנה)

זמנים ודפוסי גניבה בולטים:

ברבעון השלישי בדומה לרבעון השני הגניבות מבוצעות בכל שעות היממה תופעה זו ממשיכה לתפוס תאוצה ומהווה המשך למגמה בשנת 2022 ולבעיית המשילות.

סטטיסטיקת נסיונות וגניבות רכב לפי סוג רכב רבעון שלישי:

  • ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים 41% – כמעט ללא שינוי ביחס לרבעון הקודם.
  • רכבים פרטיים הברידיים וחשמליים – מהווים 18%. ירידה של 21%.
  • רכבים פרטיים לא היברידיים מהווים 12%. גידול של 50%.
  • רכבים מסחריים מהווים 11% מסך גניבות הרכב. גידול של 22%.
  • משאיות מהוות 5% מסך גניבות הרכב. ללא שינוי.
  • כלי צמ"ה מהווים 1% מסך גניבות הרכב. ללא שינוי
  • דו גלגלי – מהווים 12% מסך הגניבות. ללא שינוי.
בואו נתקדם יחד